«السراج لأعمال البلطجة».. صفحة على «فيسبوك» لأخذ حقوق المواطنين في مصر

الاثنين 27 يونيو 2016 12:06 م

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، صفحة على «فيسبوك» تحت اسم «السراج لأعمال البلطجة»، ويوجد بها عروض لأخذ حقوق المواطنين، من خلال تأديب سائقي التاكسي والميكروباص، بأسعار تتراوح بين ألف جنيه وألفين، وكذلك إعادة السيارات المسروقة.

وقالت الصفحة في بيان لها: «بمناسبة شهر رمضان عملنا تخفيضات شويه على الأسعار بتاعتنا ودلوقتي لو فيه جار ليك بيبلطج عليك ومش عايزك تركن العربية بتاعتك أو بيبوظلك أي حاجه ف الشقه او العماره دلوقتي تقدر تاخد حقك منه».

وأضافت: «لو فيه حد خبطلك عربيتك وما رضاش يصلحهالك، سواق ميكروباص خبطك شتمك سرقك اي حاجه تقدرت تبعتلنا واحنا هناخدلك حقك في وقت اقل من اسبوع، لو دكتور جامعه او مدرس بيستقصدك وبيسقطك علشان مشكله او ما بتاخدش عنه درس ايا يكن تقدر تبعتلنا وناخدلك حقك».

وتابعت: «لو عربيتك اتسرقت ممكن تبعتلنا وان شاء الله هنرجعهالك وناخدلك حقك من الحرامية ولو حد مش راضي يدفع الفلوس الي عليه سواء ديون، جمعية، مأجر منك شقه ابعتلنا، لو حد عمل معاكو زي مطعم جابريال بتاع المهندسين تقدر تبعتلنا واحنا نكسر المطعم على دماغ صحابه، من النهارده مفيش حد هيبات مظلوم خلاص، كل الناس هترجعلها حقوقها، وهتاخد حقها».

وسجلت صفحة «السراج لأعمال البلطجة» ما يزيد عن 85 ألف إعجاب دون أي تدخل يذكر من قبل السلطات أو أجهزة الأمن.

وفي سياق متصل، أفاد مصدر صحفي عن وزارة الداخلية أنه تم رصد الصفحة وجار توقيف مؤسسيها، مشددا على أن الصفحة تدعو إلى تكريس أسلوب البلطجة والعنف، وتلغي استعادة الحقوق عن طريق القانون وهو مبدأ لا تعرفه دولة المؤسسات.

وطالب المصدر بالداخلية أي مواطن بالإبلاغ فورا عن أية صفحات مشابهة تدعو إلى العنف والبلطجة وعدم احترام هيبة وسيادة القانون.

 

  كلمات مفتاحية

مصر البلطجة فيسبوك

«تويتر» و«فيسبوك» يكثفان جهودهما لحذف المحتوي المتطرف

مصر.. «مفوضى الدستورية العليا» توصي بتأييد مواد «قانون البلطجة»