بعد خسارتها .. «مشيرة خطاب» تقترح إنشاء «يونسكو مصري»

الجمعة 20 أكتوبر 2017 01:10 ص

اقترحت السفيرة «مشيرة خطاب»، مرشحة مصر الخاسرة في انتخابات رئاسة «اليونسكو» الأخيرة، إنشاء «يونسكو مصري»، خلال لقاء تلفزيوني مع «حمدي رزق»، عبر برنامجه «نظرة» على قناة «صدى البلد».

وفي إطار حديثها عن مكافحة التمييز، وتفعيل «المفوضية المصرية لمكافحة التمييز»، والتنوع في الثقافات، تطرقت لمعركتها في الـ«يونسكو»، وقالت: «كل مواطن مصري كان نفسه مصر توصل لليونسكو، انت في إيدك تعمل يونسكو مصري، الشعب الكبير لازم يكمل، المعركة منتهتش، وعندنا خيرة العقول والمثقفين، ودي نقطة البداية».

وردا على تصريح «خطاب»، شن ناشطون عبر تويتر هجوما لاذعا عليها، معبرين عن مدى استيائهم من تصريحاتها، فقالت «أماني» «#مشيرة_خطاب الساقطة يونسكو وصلت لمرحلة أبويا أبويا؛ انا عايز الحصان يا أبويا ويعمل إيه #اليونسكو في وطن ضايع».

 

 

أما «وائل» فقال ساخرا: «إحنا لو طلعنا من كاس العالم ده.. نكلم #مشيرة_خطاب تعملنا مونديال مصري ولو الفيفا رخمت نعمل نسخة مصري ونضرب عصفورين بحجر.. ونلاعب الكونغو في النهائي ونحط عليهم».

 

 

بدوره، قال حساب «اعمل عبيط»: «#مشيره_خطاب ريحي ع جنب بقي بتترشحي لبلد ملهاش تصنيف ف التعليم وبتقفل مكاتب وتبيع اثار!! تستاهلي طبعا تفشلي».

وقال «عامر»: «مشيرة خطاب سقطت في اليونسكو تقوم تعمل إيه، تقترح إنشاء يونسكو مصري! ماما حلوة يا مشيرة».

وعلق «أحمد سامي» قائلا: «مشيرة خطاب تدعو لإنشاء يونسكو مصرية! أيوة ونعاقب كل الدول اللي بتهتم بالتعليم والثقافة».

  كلمات مفتاحية

اليونسكو مشيرة خطاب مصر انتخابات