السيسي للمصريين: هتحاسب قدام ربنا

الثلاثاء 26 نوفمبر 2019 04:55 م

قال الرئيس المصري "عبدالفتاح السيسي"، الثلاثاء، إنه يصارح الشعب بكل كبيرة وصغيرة، لأنه سيحاسب أمام الله عن كل كلمة يقولها.

وأضاف في كلمته خلال افتتاح عدة مشروعات بمحافظتي "بورسعيد" و"شمال سيناء"، شمال شرقي البلاد: "بقولكم كل حاجة عشان هتقولوا بعدين أطلقوا الموضوع من بورسعيد (منظومة التأمين الصحي الشامل) وقالوا هنفتح في 5 محافظات، وفي خلال الـ15 سنة هيغطوا مصر، وفاتوا الـ15 سنة ومغطوش مصر ونفشل زي ما فشلنا قبل كدا".

وتابع: "أنا عارف إن اللي بقوله يتنافى مع الإعلام والسياسة، لكن أنا هتحاسب قدام ربنا على كل كلمة بقولها، ولو عاوزين اللي بنفتتحه النهارده ينجح، الدولة ملتزمة في الشق الخاص بها، والـ8 مستشفيات اللي قولنا هنرفع كفاءتهم ونجهزهم رفعنا كفاءتهم وجهزناهم، والمشروع مش هينجح في مصر إلا إذا تحقق كل من بني عليه المشروع"، وفق وسائل إعلام محلية.

وبموجب منظومة التأمين الصحي الشامل، سيكون هناك نظام إلكتروني متكامل يستهدف متابعة المريض من لحظة دخوله المستشفى، وحتى الشفاء مع الاحتفاظ بكافة بياناته بشكل سري.

ويواجه قانون التأمين الصحي الشامل مخاوف كثيرة منها خصخصة المستشفيات الحكومية، وزيادة أسعار الخدمات على المواطنين.

وسيستغرق تطبيق المنظومة الجديدة من 12 إلى 13 عامًا، على أن يطبق تجريبيا بخمس محافظات أولية من بين 27 محافظة مصرية.

وهذه المحافظات هي بورسعيد، والسويس، والإسماعيلية، وجنوب وشمال سيناء (شمال شرق) على الترتيب، ثم تباعًا في باقي المحافظات لينتهي المشروع بحلول عام 2031.

المصدر | الخليج الجديد + متابعات

  كلمات مفتاحية

عايش في مصر إزاي.. وسم يرصد معاناة الشعب في عهد السيسي

أسرار القصر.. نزاعات حاشية السيسي تطيح برئيس ديوانه