السيسي يجدد هجومه على ثورة 2011: ظروفنا الاقتصادية صعبة لكن كنا على شفا حرب أهلية

الخميس 9 مارس 2023 12:54 م

جدد الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، الخميس، هجومه على ثورة يناير/كانون الثاني 2011، قائلا إن الظروف الاقتصادية الصعبة التي تمر بها بلاده يجب أن تقارن بالظروف الأمنية عام 2011، والتي كانت مصر خلالها على شفا الدخول إلى "حرب أهلية"، على حد زعمه.

وقال السيسي، في كلمة له بمناسبة الاحتفال بـ"يوم الشهيد": "علموا الكلام ده في المدارس والإعلام والكليات.. ده أمر مهم قوى تدمير الدول من الداخل.. ده فكر وعلم وأرخص على اللي بيعملوه تكاليفه قليلة والنتيجة تدمير بلد بأهلها.. ودايما هيبقى موجود الكويس واللى مش كويس اطمنكم أن إحنا بخير وسلام وأمان وكل يوم أفضل من امبارح".

وأضاف: "إذا كانت الناس هتتصور إن أزمة اقتصادية زى اللى إحنا بنمر بيها هو ده القياس الحقيقي للدولة المصرية يبقى أنتم بتظلموا.. بتكلم بصراحة.. طيب كنا عاملين إزاى في 2011 – 2013 .. مهم مننساش إن الدولة كانت خلاص مفيش، وكان ممكن قوي البلد تدخل حرب أهلية ونقعد سنين طويلة".

وتابع السيسي: "لغاية دلوقتى فيه دول دخلت مخرجتش.. الموضوع كله قدام عنينيا.. وربنا أراد للبلد دى إنها متخشش حرب أهلية.. هو ربنا أراد كده رغم كل التخطيط والمكر لكن إرادته سبحانه وتعالي أنها تنجو".

ودأب السيسي في عدة مناسبات على مهاجمة ثورة يناير 2011 التي شهدت خروج أعداد ضخمة من المصريين وأدت إلى تنحي الرئيس الأسبق حسني مبارك، حيث يعتبر أنها كانت تستهدف هدم البلاد وإثارة الفوضى، ويتهمها بأنها تسببت في شبه انهيار اقتصادي لا تزال مصر تعاني من تبعاته حتى اليوم.

وتولى السيسي منصب وزير الدفاع عام 2012، في حكومة الرئيس المنتخب الراحل محمد مرسي، قبل أن يقود انقلابا عسكريا في صيف 2013 أطاح بالأخير وأودعه السجن حتى وفاته في يونيو/حزيران 2019.

المصدر | الخليج الجديد + متابعات

  كلمات مفتاحية

عبدالفتاح السيسي ثورة يناير حرب أهلية الاقتصاد المصري

السيسي يجدد هجومه على ثورة 2011: استهدفت تدمير الدولة

أيمن نور للخليج الجديد: أدرس الترشح ضد السيسي في انتخابات 2024 بشرط توفر 10 ضمانات

أيمن نور لـ"الخليج الجديد": المعارضة تدرس الدفع بمرشح توافقي أمام السيسي في انتخابات 2024

في ذكراها الـ13.. مصريون يتذكرون ثورة يناير بحزن ويتحسرون على غزة