بعد سائق التوكتوك.. فيديو لسيدة مصرية تلخص معاناة المواطنين

الأحد 16 أكتوبر 2016 10:10 ص

تداول عدد من الناشطين مقطع فيديو جديد لسيدة  مصرية تشرح معاناة المصريين، وذلك على غرار فيديو سائق التوكتوك، الذي هز الوسط الاجتماعي والسياسي في مصر الفترة الماضية.

وقالت السيدة: «البلد كلها مشاكل، أسعار السلع الأساسية، والكهرباء، واللحوم ارتفعت، والحكومة عاملة للفرد 15 جنيه في البطاقة التموينية، وبنزغرد، وبنقول تسلم الأيادي وكل شخص محتاج 25 جنيه يوميا هنجيب منين، الكبار ماصين دمنا ليهم 50 سنة واحنا هنسرق بعض».

وهاجمت السيدة الإعلام والبرلمان، قائلة: «كل المذيعين كذابين ومنافقين وبياخدوا ملايين على قفا الشعب الغلبان، ومجلس الشعب المترشح في دائرتي قبل ما يدخل البرلمان كان بيقفل الباب عشان غني، ونزلنا قولنا له تسلم الأيادي، كسحونا على الرغيف، عشان نأكل العيال الغلابة، وشباب ماتت، وناس مرمية في السجون بدون تهم، عشان ناس تزود على المليارات اللي عندها».

هذا، وتعاني مصر وضعا اقتصاديا مترديا وارتفاعا كبيرا في الأسعار، وندرة في بعض السلع الاستراتيجية، كما تهاوى الجنيه المصري أمام الدولار متجاوزا حاجز الـ15 جنيها في السوق الموازية، إضافة إلى احتقان سياسي في البلاد، وتزايد الاعتقالات والقتل على يد الشرطة خارج إطار القانون.

المصدر | الخليج الجديد + متابعات

  كلمات مفتاحية

مصر توكتوك

حظر التوك توك يقطع أرزاق السائقين في محافظة مصرية