بعد تعليقها في كورونا... عودة موائد الإفطار الجماعي لشوارع القاهرة

الثلاثاء 19 أبريل 2022 02:50 م

 عادت المآدب الجماعية، التي يتجمع فيها مئات الأشخاص حول موائد طويلة لتناول الإفطار في شهر رمضان، إلى شوارع مصر بعد منع تنظيمها على نطاق واسع خلال العامين الماضيين بسبب قيود مكافحة كوفيد-19.

في حي المطرية الشعبي بالقاهرة، جلس صائمون في صفين متقابلين إلى طاولة بطول شارع ضيق تزينه البالونات والرايات واللافتات، يستمتعون بتناول وجبة من اللحم المشوي والأرز والمقبلات.

وتقوم جمعيات خيرية بإعداد وجبات الطعام وتقديمها للفقراء في مآدب يطلق عليها اسم (موائد الرحمن)، في حين أن مآدب جماعية أخرى مثل الموجودة في المطرية، تتولى إدارتها وتنظيمها مجموعات من سكان الحي.

وقال "هيثم عادل"، منظم وصاحب فكرة الإفطار الجماعي السنوي بالمطرية "الروح رجعت تاني. أنا فاكر رمضان ساعة الكورونا، كانت ممنوعة المائدة وممنوع أي حاجة. ساعة الحظر، الساعة 9 كان اليوم اتقفل.. الفطار كان بيبقى الساعة 7.30 (مساء). مجرد ما تفطر لازم تقعد في البيت. رمضان كان بتصحى تروح الشغل وتروح البيت عشان تفطر وخلاص إنت كدة أجزت. لما الروح رجعت تاني، الناس رجعت تفطر جنب بعض، الكورونا خفت. الناس بقت عارفة الإجراءات الاحترازية بتاعتها، فالناس رجعت تاكل مع بعض تاني ومبقتش تخاف".

وقال "أحمد البرديسي"، وهو منظم مائدة خيرية يومية في الجيزة، على الضفة الأخرى من النيل قبالة وسط القاهرة، إن فقدان الوظائف خلال جائحة فيروس كورونا أدى إلى قلة التبرعات الغذائية.

وأضاف "كورونا أثرت علينا في موائد الرحمن تأثير كبير. يعني إحنا في المائدة ممكن نفرش 150 كرسي 200 كرسي، لكن أيام كورونا التبرعات كانت قليلة، حتى الناس اللي بتساعدنا قليلة. الناس كانت معظمها قاعدة من الشغل، فمكنش حد يقدر يساعدنا زي دلوقتي (الآن). لكن دلوقتي الناس كلها بتمدنا بخامات وتمدنا بفراخ ولحمة وكفتة ونكبر المائدة إن شاء الله الفترة الجاية".

ورغم أن كثيرا من المصريين يعانون من التضخم المتسارع، قال "البرديسي" إن التبرعات تحسنت هذا العام.

وتعرضت مصر لموجات متتالية من إصابات كوفيد-19 وفرضت حظر تجول ليليا في شهر رمضان في عام 2020. وتم رفع معظم القيود الآن.

وقارن مواطن مصري يدعى "طارق" بين الأوضاع في العامين الماضيين والعام الحالي. وقال "السنتين اللي فاتوا انقطاع بسبب الوباء وممنوع التجمعات والاختلاط وانتشار العدوى، أما السنة دي الحمد لله نتمنى الدنيا تكون أفضل وأخف من السنين إللي فاتت وحسينا بأجواء رمضان أفضل يعني".


 

المصدر | رويترز

  كلمات مفتاحية

كورونا كورونا مصر رمضان موائد الرحمن

مصر تقرر منع الاعتكاف وموائد الرحمن في رمضان